Shahrolnet
BuLaN PeNgHaFaZ BLOG: ITU SEMUA RANJAU DALAM PERJALANAN DAN SEMUA PASTI MELALUINYA

Selasa, 8 Mei 2012

ITU SEMUA RANJAU DALAM PERJALANAN DAN SEMUA PASTI MELALUINYA




Alhamdulillah, Allah SWT memberi ruang dan peluang untuk saya membuat coretan di dalam blog ini bagi berkongsi dengan saudara-saudara sekalian berkenaan kejayaan dan kekecewaan. Saya mohon untuk sahabat-sahabat sekalian membetulkan kesilapan saya andai saya tersalah kata dan berbicara. Mudah-mudahan Allah memberi Rahmat dan Limpah kasih sayang kepada kita semua. insyaAllah.

Kekecewaan ini lumrah hidup manusia, setiap orang pasti melaluinya. Jika hidup ini dipenuhi dengan kemanisan sahaja tiada juga indahnya. Kekecewaan atau dimaksudkan patah hati adalah asam garam di dalam resepi kehidupan. Jika hidup tanpa ujian dan kesakitan, nanti kita boleh lupa diri seperti Firaun yang hidup selama 500 tahun tanpa pernah sakit sehingga dia boleh mendakwa dirinya pula sebagai tuhan. 

Ujian ini merupakan cubitan sayang daripada Allah SWT kepada seseorang. Cubitan ini hakikatnya sakit dan pasti seseorang tidak suka dicubit namun bila cubitan itu datangnya dari seseorang yang dikasihi pasti cubitan itu tadi yang sakit menjadi keseronokan. Seorang suami dicubit oleh isterinya pasti dia suka akan cubitan tersebut sebab orang yang mencubitnya adalah orang yang disayangi, tetapi bagaimana pula dia dicubit oleh orang yang tidak dia sayang, pastinya benci akan cubitan tersebut.

Begitulah juga bila Allah SWT menurunkan ujian kepada hambanya, ia adalah cubitan sayang dari Allah SWT. Tetapi kenapa hambanya tidak suka akan cubitan tersebut? Ini kerana cubitan itu bukan datang dari orang yang dia sayang dan bila seseorang marah apabila diuji maka dia tidak menyayangi Allah SWT..

Coretan ini adalah sekadar muhasabah kepada diri saya sendiri dan ingin berkongsi kepada sahabat-sahabat pembaca..


Bersambung….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan