Shahrolnet
BuLaN PeNgHaFaZ BLOG: HARI HARI MERUPAKAN HARI IBU

Khamis, 10 Mei 2012

HARI HARI MERUPAKAN HARI IBU

Bilakah kali terakhir anda mengucup tangan kedua ibu bapa anda? Adakah pada Hari Raya yang lepas ataupun dua tahun yang lepas ataupun anda tidak pernah melakukannya seumur hidup anda ataupun anda telah kehilangan kedua ibu bapa anda tanpa sempat anda meluahkan betapa anda menyayangi dan mengasihi mereka.


Tidak kira apa situasi anda sekarang atau setinggi mana jawatan anda sekarang, laksanakanlah hak-hak sebelum mereka menutup mata. Orang tua tidak minta dilimpahkan dengan kemewahan, bagi mereka kasih sayang adalah perhatian dan tingkah laku yang dibuktikan dengan sifat-sifat mahmudah dan kemuliaan.


Jangan merasa malu untuk meluahkan rasa sayang anda terhadap mereka walaupun mereka tidak pernah meluahkan kepada anda. Jangan nanti ada penyesalan yang bersarang di dada kerana tidak dapat menunaikan tanggungjawab anda sebagai anak setelah kematian mereka. Jangan nanti ada penyesalan kerana tidak pernah mengucup dahi kedua ibubapa tercinta selain pada hari pengebumian mereka.


Tidak kira anak lelaki ataupun anak perempuan masing-masing mempunyai tanggungjawab yang perlu dilaksanakan kepada mereka sebelum mereka menutup mata. Satu peringatan bahawa keredhoan Allah SWT adalah terletak pada keredhoan ibu bapa. Jangan meminta balasan dan ganjaran atas apa yang anda lakukan terhadap mereka kerana kasih sayang dan pengorbanan yang mereka limpahkan pada kita selama ini tidak akan terbalas sehingga saat kematian kita kelak.



SELAMAT HARI IBU KEPADA BONDA YANG TERSAYANG DAN SEMUA KAUM-KAUM YANG BERGELAR IBU..
SELAMAT HARI IBU 2012 !!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan