Shahrolnet
BuLaN PeNgHaFaZ BLOG: Februari 2014

Khamis, 6 Februari 2014

MENDENGAR LEBIH BAIK DARIPADA BERCAKAP

RAMAI orang lebih gemar bercakap daripada mendengar. Ramai juga lebih cenderung untuk memonopoli sesuatu perbualan atau perbincangan daripada membiarkan orang lain mendominasikan keadaan seperti itu. Dalam sesuatu perbincangan di antara dua insan, misalnya, si A akan memulakan perbualan dengan si B secara bertegur sapa, bertanya khabar, dan seterusnya akan memanjangkan proses perbualan itu dengan memberi tumpuan pada suatu topik yang boleh menjadi rancak dan hangat. Dalam keadaan begini sama ada si A atau si B akan cuba menjadi lebih dominan dan mudah menonjolkan diri sebagai arif tentang segala perbualan. Ini memang perkara biasa. Persoalannya, mengapakah manusia lebih gemar bercakap daripada mendengar? Orang yang gemar bercakap dan sentiasa ingin bercakap mempunyai lebih banyak perkara yang ingin diperluahkannya. Dalam hal begini dia amat memerlukan seorang yang sanggup mendengar atau ramai pendengar. Apakah jika kita memilih untuk mendengar, akan membuat kita lebih inferior daripadanya? Tidak. Mendengar itu membawa banyak manfaat dan faedah kepada kita jika kita bijak menghayati apa yang didengar dan kita akan lebih dihormati dan disegani. Terdapat banyak perbezaan di antara 'mendengar' dengan 'menghayati apa yang didengar'. Secara mudah, 'mendengar' itu hanya setakat mendengar sesuatu pada amnya ataupun pada tahap superficial. Manakala 'menghayati apa yang didengar' lebih berunsurkan kepada menilai, menganalisis dan membuat kesimpulan yang konkrit lagi menyeluruh, terhadap apa yang telah anda dengar daripada percakapan atau pertuturan itu. Setiap hari kita berinteraksi sesama manusia baik di tempat kerja, di bilik darjah, di kampus, tempat-tempat awam, mahupun di rumah. Selagi kita perlu menjalani kehidupan seharian selagi itulah kita perlu berkomunikasi sesama manusia. Mendengar itu amat penting dalam proses kita berkomunikasi sesama manusia. Kadangkala kita kurang sabar atau tidak berkeinginan untuk mendengar seseorang itu bercakap, bertutur atau membebel kepada kita. Apabila ini terjadi maka berlakulah 'pendengaran yang tidak berkesan' yang mana seringkali mesej yang hendak disampaikan itu tidak kesampaian. Yang lebih memburukkan lagi keadaan ialah timbulnya buruk sangka dan salah faham di antara manusia. Semua ini kerana mesej yang cuba disampaikan gagal menepati sasaran. Dalam situasi sedemikian, sedang orang yang cuba menyampaikan mesej dengan caranya sendiri, kita selalu mengandaikan kita sudahpun mengetahui apa yang akan diperkatakan. Oleh itu, perhatian kita dialihkan kepada perkara lain. Kita kurang mengendahkan apa yang hendak disampaikan, sebaliknya kita lebih pentingkan ''apa yang hendak aku perkatakan'' Inilah yang selalu dimaksudkan dengan communication breakdown. Kita perlu memainkan kedua-dua peranan yang lebih berkesan. Sebagai si pendengar dan juga sebagai pengantara. Untuk menjadi seorang pengantara atau communicator yang berkesan kita perlu mempertingkatkan lagi cara-cara mendengar dengan lebih berkesan. Yakni mendengar dengan cara menghayati apa yang didengar. Apabila seseorang itu sedang bercakap atau berkomunikasi dengan anda, tumpukan perhatian, minda dan anggota badan anda terhadapnya. Pastikan apa yang dia katakan dan nilai dan fahami intipati yang hendak disampaikan. Perhatikan mesej yang tersirat disebalik pertuturan tersebut. Di samping itu cuba lihat dari sudut orang yang sedang bercakap itu. Jangan bandingkan dengan perspektif anda sendiri, itu tidak akan menepati saling kaitan tentang apa yang sedang diperkatakan. Hapuskan segala buruk sangka atau memandang rendah terhadap pendapat atau ideanya. Anda harus mendengar dengan baik dan dengan hati yang terbuka. Buat perbandingan di antara pendapatnya dengan apa yang anda ketahui. Jangan bersikap defensive dan mudah menangkis apa saja yang hendak diperkatakan orang kepada anda. Lebih-lebih lagi jika ia boleh menyinggung perasaan anda. Juga, jangan mudah melatah ataupun naik marah jika anda dikritik. Sifat-sifat seperti ego, mementing diri sendiri atau perasaan rendah diri mudah membuat anda melenting atau cepat tersinggung. Proses pendengaran yang berkesan tidak mudah tercapai andainya sifat-sifat tersebut mempengaruhi perasaan anda. Kata orang: ''Cakap tak serupa bikin'. Memang benar. Tetapi bagi mempertingkatkan nilai diri kita dan mahir berkomunikasi secara matang lagi professional, kita harus berfikiran terbuka dan mampu mengawal perasaan pada bila-bila masa. Manusia memang gemarkan perkataan-perkataan yang lunak atau penuh dengan puji-pujian. Tetapi keadaan seperti itu jarang berlaku dan janganlah mengharapkan sangat. Anda sebagai 'pendengar' perlu bersedia menghadapi kenyataan. Di dalam perbalahan pun kita perlu mempraktikkan pendengaran yang berkesan. Kebiasaannya, sama ada si A ataupun si B akan lantang bercakap menjelaskan sesuatu atau cuba memperbetulkan keadaan. Apabila ini terjadi, si B yang mengambil peranan 'pendengar' biasanya tidak menghiraukan pendapat lawannya. Matanya akan menonjol dan meliar, dan menunggu masa saja untuk mematah atau menggulung percakapan si A. Sambil A bercakap, B sudahpun mereka jawapan-jawapan yang harus diberi yang jarang sekali berunsur rasional atau logik. Ke manakah arah tujuan perbalahan sedemikian? Selalunya akan memburukkan lagi keadaan dan mudah menjejaskan hubungan di antara kedua-dua pihak. Terdapat juga keadaan di mana kita cuba mengelak daripada mendengar sesuatu yang membolehkan 'pecah tembelang'. Bagi mereka yang takut menghadapi kenyataan akan pasti melakukan sesuatu sebelum ia boleh menjejaskan imej atau kredibiliti seseorang. Ini selalu berlaku dan tidak hairanlah ramai orang enggan mendengar keburukan diri sendiri. Mungkin itu satu alasan kenapa orang enggan mendengar tetapi lebih selesa bercakap mengenai hal orang lain. Beri masa yang mencukupi untuk seseorang bercakap atau bertutur. Perhatikan dalam sesuatu perbualan, ada orang suka mengganggu, mencelah atau menyampuk percakapan orang lain, seolah-olah dia lebih mengetahui atau lebih berpengalaman mengenai topik yang diperbincangkan. Tabiat begini akan mencacatkan proses atau aliran komunikasi itu sendiri kerana proses komunikasi memerlukan tumpuan atau konsentrasi bagi melahirkan pendapat atau buah fikiran. Kita harus menghormati orang yang sedang bercakap dan tunggu giliran kita pula untuk berbuat demikian. Ini penting. Apabila kita mendengar, kita mampu berfikir lebih pantas daripada orang yang sedang bercakap. Fikiran kita pula berupaya mereka dengan tepat penghujung ayat yang akan disebutkan oleh orang yang bercakap. Jadi, tunggu giliran anda, sementara itu nilai dan fahamilah apa yang sedang diperkatakan. Lebih baik lagi, diam dan dengar. Apabila giliran anda pula tiba, nyatakan pendapat anda dengan penuh hormat kepada orang yang mendengar. Cara berkomunikasi yang baik lagi berkesan adalah dengan bersopan santun. Jika anda fikir tidak perlu anda berkata sesuatu, jangan memaksa diri anda untuk bersuara. Kadang-kadang berdiam diri itu lebih bermakna kerana ia akan memperlihatkan kematangan diri kita. Ingat: ''Tak mungkin ikan di laut terkena umpan, jika ia tahu bila dan di mana mulutnya harus ditutup''. Jika anda berhasrat untuk meningkatkan lagi kemahiran berkomunikasi supaya ia lebih berkesan, anda perlu mengaplikasikan cara-cara pendengaran berkesan serta mengamalkan panduan berikut setiap masa: * Mesti sanggup mendengar dan menghayati apa yang didengar dengan fikiran terbuka. * Dengar betul-betul mesej yang disampaikan. * Fahami akan maksud orang yang bercakap. * Jangan membuat kesimpulan secara tergesa-gesa; nilai maksud mesej yang tersirat di sebalik kenyataan yang diperkatakan itu. * Jangan mudah mengganggu percakapan orang. Tunggu giliran anda. Orang akan menghormati anda kerana bersopan dan menghargai pendapat orang lain. * Tumpukan perhatian anda khusus kepada orang yang sedang bercakap dan pastikan kedua mata anda merenung dan memberi tumpuan kepadanya. Oleh: FARIT ISMETH EMIR Sedutan dari Utusan Online. Terima kasih...